[i57-.]                                                DE LA VILL
faindradenager;etpource faire, fauldra figurer une dame, enrichiz ainsi qu'il sera advisé pour le mieulx. Et au millieu de la table et porticque sera faict ung grand coquille qui sera argentée. Fauldra aussy re­blanchy les deux Fleuves et recoullourer ce qui sera necessaire, tant' pour l'architecture que pour les rochers.
" Pour l'aultre porte, fauldra garnir le grand navire de voilles desployez et de cordaiges, et reffaire les pavoys et armoiryes en cc qui sera necessaire. Et au Mars qui est enchesné, luy fauldra faire des aultres bras en liberté, et reffaire une aultre teste plus gail­larde; et dc lu Victoire en faire une Venus, etl'aorjier ainsi qu'il sera advisé par le poêle; reblanchir aussy les Fleuves et figures et racouslrer l'architecture de coulleurs en ce qui sera necessaire; le tout sans y comprendre les plattes painctures et inscriptions.-»
[Marché passé avec Germain Pillon.] "Fut present me Germain Pillon, sculpteur du Roy, lequel recongneut et confessa avoir faict mar­ché à Messieurs les Prevost des Marchans et Esche­vins de la Ville de Paris, à ce presens, de faire bien et deuement, au dict de ouvriers et gens à ce con­gnoissans, tous et chacuns les ouvraiges cy devant de­clairez; lesquelz il promect faire dedans le vingt qua­triesme jour de ce present mois, pour l'entrée de la Royne en ceste Ville. Et pour ce faire, sera tenu fournir de toutes choses generallement quelconques, lant painctures, escharfaulx, cordaiges que toutes aultres choses requises el necessaires pour la per­fection desd, ouvraiges, ct rendre le tout prest de­dans led. jour. Ce marché faict moyennant la somme de cinq cens cinquante livres tournois, que lesd. Prevost des Marchans et Eschevins seront tenuz faire bailler et payer par noble homme m0 Françoys de Vigny, Receveur de ladicte Ville, audict Pillon, ou au porteur, au feur et ainsi que ledict Pillon fera lesdictz ouvraiges, qu'il promect faire en toute dili­gence, pour ladicte entrée. Promectant, etc. Obli­geant, etc. Renonceant, etc.
"Fait et passé l'an mil cinq cens soixante unze, le dix septiesme jour de Mars, n
Signé : "Heverard et Quetin'1)-n.
O Textes publiés dans la Revue archéologique, tome V, 1848, I-' Dans le Registre B, le copiste a passé depuis : -Et pour
DE PARIS.                                                    253
[19.— Cotisation des gens des métiers.] 20 octobre 1070. (À, fol. 102 r°; B, fol. 248 r°.)
Lesd, mandemens envoyez et receuz, comme dict est, tant par lesd, jurez des mestiers que pro­cureurs des com munau liez des officiers de ladicte Ville, cy après nommez, ensemble les arines, figures, pourlraictz, coulleurs ct devises que mesdietz sieurs voulloient et ont ordonné qu'ilz porteroient esdictes entrées, avecq le nombre de personnes qu'ilz y deb­voient fournir particullierement, chacun d'iceulx officiers et jurez des mestiers se seroict mis en deb­voir de choisir, eslire parmy ceulx de leurs compai-gnyes le nombre d'hommes à eulx pour cest effect demandé, et iceulx armer et habiller desd, armes et habitz.
Et pour le recouvrement des deniers qu'il leur convenoit pour ce frayer et desbourcer, auroient faict assiette et cottization'2' sur ceulx desd, officiers et mestiers de la somme à quoy se montoient les fraiz desd, armes el habitz. Et ladicte assiette et cotti-zation faicte, le fort portant le foible, en leurs loyaul-lez et consciences, suivant le serment en tel cas re­quis, par eulx faict par devant mesd. sieurs, et les roolles de ce faictz, signez de ceulx qui auroient assisté, auroict esté expedié à ceulx qui l'auroient requis à la fin de chacun desd, roolles, la commis­sion et contraincte contre les deffaillans ou reffuzans de payer qui s'ensuict :
" De par les Prevost des Marchans et Eschevins dc la ville de Paris.
"Vous, le premier sergent de lad.Ville sur ce re­quis, contraignez toutes et chacunes les personnes nommez au present roolle à payer aux jurez . . . W de ladicte Ville et faulxbourgs les sommes à quoy ilz ont esté cottisez, chacun pour leur regard, audict roolle, et ce comme pour les propres affaires du Roy.
"Faict au Bureau, le vingtiesme jour d'Octobre mil vc soixante et dix.n
Lors aucuns de ceulx desd, officiers et gens de mestiers, se voyans à ce taxez par leursjurez mesmes et contrainctz payer leur cotization, se seroient re­tirez audict Bureau, par devant mesd. sieurs, aus-
2e partie, pages 66i-664. le recouvrement.....v jusqu'à -.....et ladicte assiette et cotti-
zation».
I3' Mots restés en blanc dans les deux Registres.